Sunday 19 April 2009

Bahasa Arab dan 'Prof' Wenger

SUDAH seminggu saya cuba untuk 'menerangkan' Bahasa Arab kepada pelajar-pelajar perubatan. Saya bukanlah seorang yang berkelayakan untuk memberi kefahaman tentang bahasa. Atas dasar ingin membantu, saya gagahkan diri untuk mengajar mereka. Melalui pendidikan dan pengalaman yang sekelumit cuma, saya cuba menggunakan 'skill' yang santai dan mudah difahami.

Adakalanya, untuk menterjermah kalimah Bahasa Arab ke Bahasa Melayu perlu menggunakan 'kepakaran' mengolah ayat tersebut. Jika tidak, berkemungkinan besar kalimah yang diterjemah akan kelihatan caca marba dan sukar untuk difahami. Lebih-lebih lagi jika terkena dengan orang yang kurang basic dalam Bahasa Arab. Perlu disedari, mempelajari sesuatu bahasa, memerlukan kesabaran dan ketekunan.

Khali.

Semalam, Arsenal disingkirkan oleh Chelsea dalam perlawanan Separuh Akhir Piala FA. Berikut adalah kenyataan Profesor Wenger :


"The disappointment of the day is that we gave two cheap goals away, and in a game of that level it has a bad outcome, especially with seven minutes to go. It was a big blow. The two teams looked jaded physically, maybe us a bit more than them.

"We missed a few opportunities on crosses in the second half, and were unlucky in the last minute. They had one or two chances, but it looked like it would go to extra time, until we gave a goal away that you should not at this level."


No comments: