Thursday 1 October 2009

Anda Seorang Perokok?

Fatwa yang dikeluarkan oleh Darul Ifta'

SEINGAT saya, telah banyak kali saya 'berdebat' dengan mereka yang suka 'bermain asap'. Perokok maksud saya. Keluarkanlah seberapa banyak hujjah dan fakta anda, nescaya akan cuba dipatahkan oleh mereka.

Saya tidak berniat untuk menghuraikan kemudharatan merokok. Soalan saya, berikan saya satu 'manfaat' yang boleh diambil dari merokok?

Mungkin masih ada yang belum mengetahui, Negara Mesir di bawah Jabatan Kemuftian (Darul Ifta') oleh mufti negara Mesir ketika itu, Dr. Nasr Farid Wasil telah mengeluarkan fatwa mengharamkan rokok secara syara'.

Fatwa ini telah dikeluarkan pada 5 September 1999. Sudah 10 tahun. Saya percaya mereka yang membaca tulisan ini ada di kalangan para perokok.

Jika anda tidak yakin dengan fatwa ini, saya sarankan anda pergi ke Darul Ifta' dan tanyakan sendiri kepada mufti negara Mesir sekarang ini, Prof. Dr. Ali Jum'ah.

Tambahan : Fatwa ini selayaknya ditujukan kepada Azhariyyun yang merokok.

No comments: