Sunday 30 August 2009

Salaamah al-Sodri


BARANGKALI ada di kalangan teman-teman yang kehairanan melihat saya hanya 'berdiam diri' dihujani komentar-komentar 'beracun' di ruangan maya ini.

Pelbagai tuduhan ditujukan kepada saya. Jadi 'masyhur' pula diri seorang Amiruddin. Kekhilafan yang sedikit membawa bermacam-macam persoalan.

Terlalu cepat melatah orang-orang sekarang ini. Belum pun diminta untuk mengangkat senjata pergi berperang. 'Masalah mengangkat jari telunjuk ketika tahiyyat tidak selesai diperdebatkan. Musuh-musuh kita di hujung telunjuk siapa yang mahu ambil peduli?'

Saya perkirakan, teguran-teguran dan 'cemburu' itu tanda kita kasih dan sayang. Jangan provokasi, kata seorang sahabat. Siapa yang provokasi siapa?

Apabila Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengatakan; ‘‘Tiada sebab langsung orang Islam tolak Islam. Islam yang dibawa oleh UMNO ini Islam kacukan, Islam plastik. Macam duit palsu, ubat palsu, makanan palsu. Ini Islam palsu yang dibawa UMNO.

Melatah lagi. Habis kecoh! Tidak puas hati. Tuan Guru yang merupakan seorang ulama itu dikatakan sesat. Mungkin ini kerja iblis lagi. Aduh!

Saya 'banyak-banyak' belajar untuk bersifat salaamah al-Sodri (berlapang dada). Itu lebih baik buat masa ini...

Tambahan : Saya mahu keluar mencari 'juadah sungkai' yang sedap-sedap... hehe

1 comment:

hyu said...

macam ni la jadinye kalau org bodoh sombong merasakan diri bagus....