Sunday 5 October 2008

EID 5


SUDAH hampir seminggu Syawal singgah berkunjung. Adik-adik 'baru' sudah beberapa kali bertanya; Bang Amir, bila kami kena tauzi'?(penghantaran ke universiti/fakulti masing-masing). Mereka agak tidak sabar untuk memulakan sesi pengajian. Harap bersabar yaa!!

Hari ini pihak akhawat mengadakan rumah terbuka aidilfiri. Tahniah diucapkan kepada Mahasiswi Sabah (WISA) BKPSM. Alhamdulillah, pada tahun ini sedikit kelainan dibuat. "Open House" tidak lagi dibenarkan dibuat di syaqah pelajar. Rumah terbuka hanya dibolehkan dibuat di dewan atau maktabah. Kenapa ya? Saya sebutkan satu daripadanya, kita semua mengharapkan agar adab dan akhlak islam sentiasa dpelihara. Fenomena ikhtilat yang kian menghambat diharap dapat dicegah sebelum ianya semakin parah dan menjadi nanah. Saya yakin, tidak ada seorang pun yang redha apabila melihat kemungkaran berlaku di depan mata.

Bagi mereka yang faham dan mengerti, Syawal bukanlah bulan untuk bersuka ria semata-mata. Bukan juga bulan pembaziran. Jauh sekali bulan untuk kita bertabarruj. Bulan ini menjadi saksi kepada hamba-hamba Allah yang bersyukur atas selautan nikmat yang telah dikurniakan. Selepas kita semua najah menjadi graduan dari madrasah Ramadan,apakah kita mengaplikasikan ilmu yang kita pelajari?

No comments: