Saturday 9 April 2011

Menatap INTERLOK


SECARA 'senyap' saya mengikuti polemik yang dicetuskan dalam novel Interlok. Karya Sasterawan Negara Kelapan, Dato' Abdullah Hussain ini tiba-tiba menjadi topik perbualan hangat walaupun kewujudannya sudah genap 40 tahun pada tahun ini. Edisi kali pertama Interlok dicetak pada tahun 1971.

Saya baru sahaja selesai menekuni naskhah Interlok Edisi Murid yang dibeli di Galeri Ilmu Dewan Bahasa dan Pustaka cawangan Sabah (baru beroperasi kira-kira sebulan). Bagi saya tidak terlalu sukar untuk kita menelah hasrat SN Dato' Abdullah Hussain di dalam Interlok jika kita 'menjernihkan' fikrah menyelami nilai estetika sastera dan bukannya mengikut tafsiran sehala semata.

Menjadi masalah jika bidang sastera yang yang sepatutnya ditukangi oleh para ahlinya diambil alih oleh sang politikus yang mungkin tidak 'khatam' pun membaca novel ini. Natijahnya, kehalusan dan kesenian dalam sesuatu karya akan 'tenggelam' dan musnah ditelan desakan amarah dan kesangsian.

Ada benarnya kata-kata James Paul Clarke, mantan Gabenor wilayah Arkansas yang mengatakan "A politician thinks of the next election. A statesman, of the next generation."

No comments: