Thursday, 15 January 2009

ARSENAL juga?

SANA-SINI orang bercerita tentang boikot. Usaha yang amat baik dilakukan oleh setiap individu yang dalam dirinya ada secebis rasa keimanan. Saya sendiri 'berusaha' untuk tidak menggunakan barangan 'muqataah' ini. Dari colgate ke Miswak, susu Nestle ke Milgro, air gas, Coca-cola dan 'saudara-saudara'nya memang dijauhi, minum Tongkat Ali, Kacip Fatimah atau 'ashir sebagai pengganti.

Ada sebuah persoalan yang diajukan kepada saya; Arsenal pula bagaimana? Bukankah mereka juga menyumbang kepada 'kekuatan' Israel dan sekutunya? Orang yang bertanya tahu yang saya 'meminati' salah sebuah kelab bola sepak terbaik di dunia ini. Arsenal sebenarnya pernah digunakan oleh Israel untuk mempromosikan 'Visit Israel'. Ini bermakna Arsenal dibayar untuk itu dan bukan penyumbang profit kepada Israel. Perjanjian tersebut hanya valid untuk tempoh 2 tahun sahaja (2006-2008).


Kalau anda semua perasan (bagi yang meminati bola sepak) setiap perlawanan yang berlansung di Emirates Stadium, tertulis Visit Israel di papan elektronik di tepi stadium. Sekarang sudah tidak ada lagi. Untuk pengetahuan semua, penaja terbesar bagi Arsenal adalah Fly Emirates, dan atas sebab itu stadium utama diberi nama Emirates Stadium dan bukan Ashburton Grove.

Entri kali ini hanya sebuah penjelasan. Merungkai persoalan yang telah diutarakan. Kepada sahabat Gooner sekalian, "Keep The Faith".

1 comment:

syauqi azhari said...

alahai kalau sudah minat berabis tuh, yang hitam pun nampak putih :D (jangan marah)