Thursday 5 May 2011

Nur Kasih : 'Nur Amina' Tidak Wujud?

INDONESIA sudah ada 'Ketika Cinta Bertasih 1 & 2 (KCB)'. Malaysia mengorak langkah dengan drama bersiri 'Nur Kasih (NK)' yang boleh dianggap fenomena bagi sesiapa yang menggemari filem bercorak Islami. Beberapa hari lagi 'Nur Kasih The Movie (NKTM)' akan muncul di layar panggung wayang gambar.



Bezanya di antara Malaysia dan Indonesia ialah bagaimana cerita yang disampaikan lewat dekon - deklamasi dan lakon (meminjam istilah Dato' A. Samad Said dalam buku Lazri Meon, Daerah Zeni) benar-benar seiring dengan pembawa watak (aktor atau aktres).

Sebelum penggambaran filem KCB, sesi pemilihan khusus telah dilakukan untuk memilih para pendukung watak yang paling sesuai untuk membawa peranan di dalam filem pop Islami tersebut. Mereka yang bertanggungjawab menjayakan KCB ingin melihat pelakon yang benar-benar dapat menghayati intipati cerita di dalam filem dan di dalam kehidupan sebenar sekaligus memegang karakter protagonis merangkap 'duta dakwah' di dalam filem berhasil dilaksanakan. Watak 'Azzam' misalnya ditangani oleh seorang pemuda biasa (bukan pelakon sedia ada dan popular) 'susur galur' pesantren.

Adakah watak yang dipegang di dalam lakonan, benar terpancar dalam cermin kehidupan sebenar? Lihat saja bagaimana watak 'Nur Amina' seorang gadis tipikal yang solehah di dalam cerita 'Nur Kasih'. Tentu semua mengharapkan sifat dan perwatakan yang baik (seperti di dalam lakonan) benar-benar wujud dalam karakter peribadi aktres yang memegang watak tersebut. Ini sangat mustahak bagi meninggalkan kesan yang berbekas di hati setiap penonton yang menyaksikan lakonan daripada artis yang walaupun tidak begitu popular tetapi menepati tageline filem berunsurkan Islam.

Mungkin sudah sampai masanya para pengarah filem di Malaysia membuat pertimbangan sewajarnya untuk merealisasikan 'karya kreatif'' yang mampu mengalahkan 'produk mungkar' yang datang begitu halus menerpa jiwa-jiwa tandus.

No comments: