Tuesday 10 May 2011

Telaga Budi : Menyentuh Nubari


"Tiada pempimpin yang menggunakan Islam seistiqamah beliau dalam apa jua keadaan. Sekali gus, tiada ulama' yang memiliki wilayah pemerintahan untuk diuji kekesanan Islam bawaan Nabi-nabi dan Rasul-rasul selain dari Nik Abdul Aziz'.


Buku 'Telaga Budi' ini dihadiahkan oleh Umie pemilik blog pendakisenja. Jazakillah khairan jaza'. Syukran untuk kesekian kalinya.

Menghimpunkan kata-kata hikmah daripada al-Allamah al-Murabbi Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat cukup untuk membuat sidang pembaca menelusuri fikrah Islami tulen daripada seorang ulama'.

Buku ini dterbitkan kali pertama pada Februari 2009. Alhamdulillah, saya berpeluang untuk menghadam buku ini. Izinkan saya berkongsi sebuah madah daripada Tok Guru di dalam buku ini yang menyentuh kalbu ;

"Sebagaimana tubuh atas dunia ini berkehendak kepada makan dan minum, maka roh juga berkehendak kepada makan dan minum. Untuk makan minum di dunia ini kita terpaksa menggunakan duit untuk membeli beras, petrol, bayar sewa rumah. Tapi duit tidak laku lagi bila sahaja kita masuk ke dalam kubur. Duit Amerika tidak laku. Jongkong emas pun tidak laku. Yang laku hanyalah pahala".

No comments: