Thursday 7 May 2009

Berjuang hingga ke akhirnya

ARSENAL di'telan' oleh The Red Devils dalam separuh akhir Liga Juara-Juara Eropah. Paling mendukacitakan kekalahan ini terjadi di 'rumah' sendiri The Gunners. Skor 3-1 membuat perjuangan Gudang Peluru terhenti setakat ini sahaja.

"Kita telah kalah pada 10 minit di awal permainan" itu kata Prof Arsene Wenger, sang jurulatih Arsenal.

Hakikatnya, semangat lawan yang ditunjukkan oleh pemain-pemain Arsenal sangat hebat. Menang dan kalah bukanlah sebuah ukuran yang 'mutlak'. Paling utama usaha untuk terus berjuang.

Noktah.



Jika dibuat analogi, seorang pejuang tidak akan pernah gentar walaupun dia berhadapan dengan seekor singa yang lapar tanpa memiliki sebarang senjata di tangan. Apa gunanya memiliki sebilah pisau yang tajam jika tidak tahu menggunakannya? Kekuatan tanpa IMAN yang padu seumpama istana pasir yang dibina di tepian pantai. Kelihatan kukuh sebenarnya rapuh.

Ada orang berkata; kenapa perlu berjuang, jika tahu akan tewas jua akhirnya? Jika kamu tidak berjuang, ketahuilah kamu telah dikalahkan awal-awal lagi. ALLAH SWT tidak mempersoalkan sama ada kamu menang atau kalah, tetapi kita akan dipertanggungjawabkan kelak sama ada kita berjuang atau sekadar berpeluk tubuh.

Wahai para pejuang ad-Din! Teruskan perjuangan kalian. KEMENANGAN di dunia hanya sementara. Hanya KEMENANGAN di akhirat yang kekal selamanya.

No comments: