Monday 25 May 2009

Buku Sejarah : 1964 M


GAMBAR ini merupakan antara sebuah kedai buku 'siring jalan' yang terdapat di Kaherah, Mesir. Tepatnya di Hayyu 'Asyir berhadapan dengan Masjid al-Rahmah. Pelbagai jenis buku boleh ditemui di sini. Dari buku mengenai pertanian hingga ke novel berbahasa Inggeris. Sesiapa yang belum pernah berkunjung ke sini, boleh mencuba.

Siapa sangka saya akan jumpa sebuah buku sejarah yang telah diterbitkan pada tahun 1964 M di kedai ini. Fuh! Usianya lebih kurang 45 tahun. Walaupun saya terpaksa membayar nilai buku ini sebanyak LE50 (Egypt Pound). Tidak mengapa. Buku ini amat besar ertinya. Buku sejarah apa ya? Buku ini menceritakan rentetan sejarah mengenai pusat pendidikan terawal di bumi Mesir iaitu, Al-Azhar : AL-AZHAR - Sejarah dan Evolusinya.


Mengikut catatan di buku ini, Al-Azhar (ketika itu Masjid Al-Azhar) telah didirikan pada tahun 359 H (971 M) oleh Jeneral Jawhar al-Saqili. Hanya pada tahun 361 H, solat ditunaikan buat pertama kalinya di Masjid tersebut. Dalam buku ini juga telah dicatatkan nama syeikh Al-Azhar yang pertama iaitu, Syeikh Muhammad Abdullah al-Khurasyi al-Maliki.

No comments: