Tuesday 26 May 2009

Falsafah atau Falsampah?


MANUSIA apabila gembira, akan tertawa. Bila sedih, dia menangis. Itu yang paling basis.

Dia mungkin seorang yang berilmu, tapi boleh jadi dia juga seorang yang 'bodoh'. Itu merupakan sebuah kebarangkalian atau memang kenyataan.

Tiba-tiba suasana politik Malaysia (khasnya di Perak) sekarang ini jadi kelam-kabut (memang caca marba pun). Kenapa? Mungkin boleh diibaratkan begini; Mereka lebih 'mengetahui' disiplin ilmu Qawaid al-Fiqhiyyah : 'Apabila bertemu antara yang halal dan haram, maka yang haram akan menang. Jadi, Nizar vs Zambry? Fikir sendiri...

Ini pula ungkapan mantan Presiden Amerika, Franklin Delano Roosevelt; "in politic, nothing happen by accident, if it happened it was planed that way". Mungkin ada kebenarannya.

Dan sekarang, semakin ramai yang hebat berfalsafah. Katanya; dia belajar pelbagai falsafah : Socrates, Hitler dan Karl Max, mana yang dia tidak tahu? Malangnya, dia mendahulukan neraca falsafah berbanding ISLAM itu sendiri.

Terlalu banyak yang sekadar 'celup' sekarang ini. Ambil sebahagian dan tinggalkan sebahagian yang lain. Katanya; ini lah yang TULEN. Dijamin 100% HALALAN TOYYIBAN. Hakikatnya, hampeh!

Akhirnya, jangan biarkan diri anda diselubungi misteri. Jangan pula kita sendiri 'membakul-sampahkan' falsafah-falsafah yang biasa kita ungkapkan selama ini.


Tambahan : Sesiapa yang makan lada mestilah terasa pedas, takkan rasa manis pula. Melainkan yang makan lada, telah hilang deria rasanya.

1 comment:

ifatifa said...

saya setuju....jgn lah berfalsampah yang menyampah sarap......