Thursday 25 June 2009

Mesir dalam 'Nur Kasih'

CUACA PANAS di Kaherah Mesir sudah melepasi 40 darjas celcius. Secara puratanya, semua mahasiswa Universiti Al-Azhar telah selesai menamatkan peperiksaan masing-masing. Pada waktu ini juga, ramai di kalangan kita yang mengambil keputusan untuk kembali ke tanah air.

Si fulan ini bertanya kepada saya; tahun ni kamu balik ka? Saya memberi respon begini; Masih 'awal' lagi untuk menyatakan kepastian, ada rezeki, insyaAllah saya akan kembali juga...

Kebetulan saya melihat sebuah cerita bersiri yang berjudul 'Nur Kasih'. Dan ini juga sebuah kebetulan, Aidil, salah seorang watak utama di dalam cerita tersebut digambarkan sebagai seorang mahasiswa yang mengambil jurusan undang-undang di Universiti Al-Azhar Mesir.




Jika sebelum ini, saya telah banyak menyaksikan pengorbanan yang dilakukan oleh sahabat-sahabat seperjuangan yang menuntut ilmu di bumi Mesir. Tidak kira apa jenis pengorbanan sekalipun. Kali ini pun serupa, orang yang belajar di Mesir juga yang disifatkan berkorban dalam cerita ini.

Sepemerhatian saya, semacam terlalu kuat vice versa di antara insan-insan di Mesir berbanding mereka yang lain...

Penduga Arus : Watak Nur Aminah yang dilakonkan oleh Tiz Zaqyah bersifat 'konstruktif'.

No comments: